Written by 01:25 Әдебиет

Фонематика деген не?

Фонематика немесе фонематикалық тыңдау

Фонематикалық тыңдау — адамның сөйлеу дыбыстарын талдау және синтездеу қабілеті. Әдетте, бес жасқа қарай бұл қабілет жеткілікті түрде дамып үлгереді. Фонематикалық тыңдау, физиологиялық тыңдаудың бір бөлігі ретінде, туылғаннан бастап дамиды және басқа адамның сөйлеуін түсіну, өз сөйлеуін бақылау, әрі қарай сауатты жазу үшін негіз болып табылады. Алайда, егер ішкі даму кезінде немесе нәрестелік шақта денсаулық мәселелері болса, фонематикалық тыңдаудың қалыптасуы кешігуі мүмкін.

Бұл кезде физиологиялық тыңдау жақсы дамыған болуы мүмкін. Сөйлеу (дыбыстарды дұрыс айту) дұрыс болуы мүмкін.

Осындай жағдайда ата-аналар мәселені байқамайды, бала мектепке бармайынша және жазуды қате бастамайынша. Мұғалім логопедке баруды ұсынғанда, көптеген ата-аналар таң қалады. Неліктен, егер бала таза сөйлейтін болса?
Алайда, жиі фонематикалық тыңдаудың бұзылуы дыбысты дұрыс айтудың бұзылуымен қатар жүреді. Бала сөйлеуінде дыбыстардың орын ауысуы байқалады.

Фонематикалық процестер мыналарды қамтиды:
  •  дыбысты есту және оны басқа дыбыстар, буындар, сөздер арасынан ажырату қабілетінің дамуы;
  • сөздерді дыбыстарға бөлу қабілетінің дамуы;
  • жеке дыбыстарды буындар мен сөздерге біріктіру қабілетінің дамуы;
  • бір дыбыспен ерекшеленетін сөздерді салыстыру қабілетінің дамуы.
Фонематикалық тыңдау бұзылыстарының белгілері:
  •  дыбысты дұрыс айтудың бұзылуы (дыбыстарды алмастыру және шатастыру);
  • сөздің дыбыстық құрылымындағы бұзылыстар, олар дыбыстық талдау қателіктерінде көрінеді (дауысты және дауыссыз әріптер, буындардың жіберілуі; әріптерді қосу; әріптер мен буындардың орындарын ауыстыру);
  • дыбыстарды есту арқылы ажыратудағы бұзылыстар, акустикалық және артикуляциялық ұқсастығы бар дыбыстарды алмастыру және шатастыру түрінде көрінеді, ал жазуда әріптердің шатасуы байқалады.

Қашан балаларда фонематикалық тыңдауды қалыптастыру ең тиімді?

Психологияда сезімталдық жасы деген ұғым бар — бұл психиканың белгілі бір жақтарының дамуы үшін ең қолайлы уақыт кезеңі, осы уақытта дамып келе жатқан организм белгілі бір әсерлерге ерекше сезімтал болады. 4-5 жас аралығында балалар фонематикалық тыңдауды дамытуға өте бейім. Кіші жастағы балалар үшін сөйлеу емес дыбыстарды, дауыстың биіктігін, күшін, тембрін ажыратуға арналған ойындар тиімді болады.

Мамандар (нейропсихологтар) баланың миында жазу кезінде не болатынын өте жақсы біледі. Балалардың жұмыстарының қателіктерін талдау баланың жоғары психикалық функцияларының жағдайын көрсетеді. Көптеген коррекциялық жаттығулар нейропсихологтар тарапынан ғылыми негізде ойлап табылған немесе жүйелендірілген.

Нейропсихологияның негізін қалаушы А. Р. Лурия: «ми қабығының өзара байланысты, бірақ жоғары дифференциацияланған аймақтар жүйесі қатысады» деп жазған.

А. Р. Лурия мидың үш функционалды блогын бөліп көрсетті:

  1. Тонус пен сергектік регуляциясының блогы;
  2. Ақпаратты қабылдау, өңдеу және сақтау блогы;
  3. Күрделі іс-әрекеттерді бағдарламалау, реттеу және бақылау блогы.

Фонематикалық тыңдау екінші блокқа — ақпаратты қабылдау, өңдеу және сақтау блогына жауап береді. Оған бірнеше аймақтар (аймақтар) кіреді. Уақытша аймақ — тыңдау анализаторының жұмысы. Мұнда сөйлеу дыбыстарын қабылдау, талдау және синтез жасау процесі жүреді. Мұнда жады механизмдері де қалыптасады. Желке аймағы — көру анализаторының жұмысы. Қабақ аймағы — артикуляцияға, кеңістік бағдарлауына, ұсақ қозғалыстарға жауап береді. Ми осы барлық функцияларды жазу кезінде пайдаланады.

Сондықтан, «екінші блоктың жеткіліксіз дамуы жады мен кеңістікте бағдарлау қиындықтарына әкеледі. Бұл әріптердің айнадай жазылуында, мысалы, «б» мен «д» әріптерінің шатасуында, дәптерде жазудың дұрыс орналаспауы, грамматикалық ережелерді қолданудағы қателіктерде көрінеді. Сондай-ақ, екінші блок миы фонематикалық тыңдауды және әріптерді дұрыс ажырату үшін қажетті көру қабылдауды қамтамасыз етеді».

Visited 4 times, 1 visit(s) today
Close Search Window
Close